BH8-CTRLX-230 Smarthouse WIN CE controller – UTGÅTT
SMARTHOUSE CONTROLLER W/WINDOWS CE USER INTERFACE
FAQ
Ved ombygging fra 1. eller 2. generasjon Smarthus system til 3. generasjon får jeg feil på antall adresser
Ved ombygging fra 1. eller 2. generasjon Smarthus system til 3. generasjon får jeg feil på antall adresser
Ved oppgradering av eldre 1. eller 2 generasjon Smart hus installasjoner, er det viktig å holde kontroll på Dupline-adressene. Ved oppgradering av 2. generasjon anlegg er det mulig å importere 2. generasjons filen .scc. Da vil alle adressene som allerede er tildelt komponentene blir videreført. Alle lokasjonene og komponentene blir også videreført. Du må likevel lage alle funksjoner på nytt.
Ved oppgradering av 1. generasjon anlegg må hele anlegget omprogrammeres på adresse og komponent nivå.
NB!
For at denne jobben skal bli så komplett og enkel som mulig MÅ det benyttes software 6.5.33. Når alle produktene er lagt til, og de har blitt tildelt adresser, er det mulig å oppgradere til versjon 7.x.xx. for å ferdigstille med funksjoner etc.
Jeg har Smart hus installasjon av type 1 eller 2, og ønsker å oppgradere til 3. generasjon controller
Om du allerede har installert Smart Hus generasjon 1 eller 2, er det mulig å oppgradere mastergenerator/controller til 3. generasjon. Det er noen nye funksjoner du vil få nytte av, som bla. styring via integrert WEB-server.
Det anbefales å sette seg inn i 3. generasjon styresystem før man evt. går til skritt å oppgradere. Kontakt gjerne Carlo Gavazzi på epost angående råd. post@gavazzi.no
Jeg har Smart hus installasjon av type 1 eller 2, og ønsker å oppgradere til 3. generasjon controller
Det er mulig for installasjoner med 2. generasjon controller å importere konfigurasjonsfilen .scc for å forenkle oppsett av 3.generasjon controller. Alle funksjoner etc. må konfigureres på nytt.
For 1. generasjon installasjoner må hele anlegget omprogrammeres.
Jeg har problemer når jeg bruker intern sirene i røykvarsler ved innbruddsalarm. Jeg har CTRLX - 2. generasjon controller.
Jeg har problemer når jeg bruker intern sirene i røykvarsler ved innbruddsalarm. Jeg har CTRLX - 2. generasjon controller.
Smarthouse røykvarsler type BSG-SMO(A) er en avansert røykvarsler som har mange muligheter som bl.a. signal ved tilsmusset (IO4) alive signal (IO2), og overvåking av batterispenning (IO3). Disse blir ofte ikke brukt, og vi anbefaler å slette disse i programmet for å frigjøre adresser.
Vi anbefaler samtidig å bruke IO5 som er aktivering av intern sirene i RV som felles sirenefunksjon. Dette kan forårsake problemer i forbindelse med aktivering fra andre singaler enn røykvarsler. Årsaken til dette er at røykvarsleren sender et “alive” signal hvert 42. sekund. Ved akitvering av sirene i dette tidsrommet, kan røykvarsler internt aktivere IO1, som er signal ved røyk. Dette vil igjen forårsake en rekke omstendigheter som gjør at alarm kan virke som ustabil og liten mulighet for reset.
En løsning for dette kan være å bruke en ekstern sirene, der intern sirene i RV kun aktiveres ved røykdeteksjon på den aktuelle sensor. Eller last ned dette dokumentet, og evt. denne konfigurasjonsfilen som viser hvordan det er gjort i praksis.
Jeg har lastet FW 3.02.01 eller høyere, men får ikke kontakt med APP'n. Jeg har CTRLX 2. generasjon controller.
Jeg har lastet FW 3.02.01 eller høyere, men får ikke kontakt med APP’n. Jeg har CTRLX 2. generasjon controller.
I konfigurasjonssoftwaren må du aktivere for Modbus på TCP/IP, samt sørge for at port 502_ er aktivert i controller (se bildet under)
Første gang du kjører appen blir du bedt om å slå inn passord. Default passord er: 1234. Dette kan endres i menyoppsettet.
I tillegg til dette må enhet som har installert App være på samme nettverk som Controller. Når du har tilgang til App’en er det en hjelpefil som viser hvordan bl.a. remote connection utføres.
Jeg har lastet ned App for Apple IOS, men får ikke kontakt med Controlleren som er av type CTRLX - 2. generasjon styresystem
Jeg har lastet ned App for Apple IOS, men får ikke kontakt med Controlleren som er av type CTRLX – 2. generasjon styresystem
For at App’n skal kommunisere med Controller CTRLX (2. generasjon styresystem) er du avhengig av å ha FW 3.02.01 eller høyere.
Jeg har en controller type X med WIN-CE operativsystem som låser seg (CTRLX - 2. generasjon)
Jeg har en controller type X med WIN-CE operativsystem som låser seg (CTRLX – 2. generasjon)
Det er oppdaget en “minor bug” i selve controlleren ved ustabil nettspenning. Dette skjer kun i prosjekter med varmestyring og bruk av B5x-TEMDIS. Grunnet 2-veis kommunikasjon mellom termostat og controller, vil controlleren som ikke får kontakt med termostat gå i loop. Dette skjer ved utveksling av informasjon mellom termostat og controlleren samtidig som controller har ustabil nettspenning.
Feilen blir at controlleren ikke registrerer noen input, og det er da ikke mulig å styre eller kontrollere funksjoner. Denne feilen er rettet i nyere type Firmware (nyere enn 2.26.00).
Oppgradering av software og Firmware for controllere finner du her.
For de som ikke har mulighet for oppgradering, vil muligheten være å montere batteribackup med UPS123A og batteri HP7-12.
Hvor mye kan jeg belaste en dimmeutgang i Smarthouse styresystem?
Hvor mye kan jeg belaste en dimmeutgang i Smarthouse styresystem?
Dimmeutgang har påstemplet en maks total belastning pr. utgang, eks. 2x230W eller 1x500W. Dette er den maksimale belastningen på dimmeutgangen under konstantdrift. Er det tilkoblet trafo, må man ta høyde for egetforbruk i trafo. En gylden regel er ca 10% egetforbruk på en elektronisk trafo, og ca 30% egetforbruk på en jernkjernetrafo.
Eksempel:
En dimmeutgang på 500W har jernkjernetrafo som belastning. Man må da trekke fra 150W på utgangen, og kan dermed belaste utgangen med 350W lyskilder. Det er viktig å ta høyde for dette da man prosjekterer anlegget for å unngå å feilbelaste dimmerne. Smart-House dimmere har overbelastningsvern, og vil indikere med blinkende fault LED ved overbelastning eller kortslutning. Man kan da prøve å ta strømmen fra dimmer og starte opp igjen for å se om fault LED er borte. Dette kan også forekomme når glødelampe ryker.
Hvordan løser jeg 2-polet brudd med Smarthouse styresystem?
Hvordan løser jeg 2-polet brudd med Smarthouse styresystem?
2-polet brudd kan løses på flere måter. Man kan bruke 2 stk releutganger som styrer L1 og L2 eller L og N. Releutgangene bør adresseres likt, da vil de virke parallellt. Har du dimmer på 2-polet sone, kan du montere en modulær 2-polet bryter i skapet etter dimmeren.
Lyset dimmer seg opp og ned, og jeg får ikke skrudd lyset av i mitt Smarthouse styresystem. Hvorfor?
Lyset dimmer seg opp og ned, og jeg får ikke skrudd lyset av i mitt Smarthouse styresystem. Hvorfor?
Det kan være at det er en kortslutning på bussen, evt på kabelen, i et koblingspunkt eller internt i en komponent. Sjekk først at adressen på dimmeren er korrekt i henhold til det som er satt i konfigurasjonsprogrammet. En dimmer-funksjon skal ha funksjon “signalkanal”. Om du har valgt funksjonen “vekselkanal” kan også lyset dimme opp og ned.
Salgs- og leveringsbetingelser
- Tilbud, pris m.m.
Ved alle salg gjelder leveringsdatoens pris, hvor intet annet er skriftlig avtalt. Selgeren forbeholder seg rett til endring av tilbud, priser, rabatter, konstruksjoner og mål uten varsel. Prisene er å forstå EXW (ex works) Carlo Gavazzi-konsernets lager i Danmark eller Italia, eks. mva. Det tas forbehold om justering av prisene ved endringer av innkjøpspriser, valutakurser, toll eller andre avgifter. - Levering
Oppgitt leveringstid er basert på opplysninger fra våre leverandører. Forsendelse foregår for kjøperens risiko dersom ikke annet er skriftlig avtalt. Selgeren sørger for transportforsikring for kjøpers regning når kjøper ber om det. - Salgspant
Selgeren har pant (salgspant) i solgte gjenstander som sikkerhet for krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger. - Betalingsbetingelser
Betaling skal finne sted innen 15 dager fra fakturadato, dersom ikke annet er avtalt skriftlig. Kontantrabatt innrømmes ikke. Ved for sen betaling belastes renter. - Reklamasjon
Anmerkning om feil ved varen skal fremsettes innen 8 dager etter mottak. Selgeren forbeholder seg retten til å reparere varen eller erstatte den med tilsvarende ny. Med mindre selger har opptrådt uaktsomt, er han uten ansvar for skade eller tap som kjøperen påføres som følge av feil ved varen. Dette gjelder også dersom kjøperen blir erstatningsansvarlig ovenfor tredjepart. Feilaktig vare skal returneres om selger ønsker dette. - Annullering
Annullering av kjøpsavtale kan bare skje med selgers skriftlige samtykke. - Retur
Retur av varer skal være avtalt på forhånd. Ved retur innen 30 dager etter mottakelsen av varen, blir kjøper kreditert for fakturabeløpet med fradrag av minst 20 %. Ved retur skal varen være i original og uskadet emballasje. Frakt-/ emballasjeomkostninger krediteres ikke. Retur foretas på selgerens bekostning bare dersom han er skyld i returen pga. feilekspedisjon, fabrikasjonsfeil e.l. Ved retur skal kjøperen alltid gi opplysning om nummer og dato på selgerens faktura eller følgeseddel. - Garanti/Service
Garantitiden regnes fra forsendelsesdato og gjelder i den utstrekning selgeren er dekket av leverandørens garantibestemmelser, som regel 24 måneder. Garantitiden dekker materiell- og produksjonsfeil og er begrenset til gratis omlevering eller reparasjon og utskifting av deler på selgers verksted i den ordinære arbeidstid. Fraktutlegg, spedisjon og andre omkostninger i forbindelse med garantireparasjoner og vanlig service dekkes av kjøper. Ønskes garantiservice utført hos kjøper, belastes reise og diett etter regning.
Garantiansvaret bortfaller hvis:
a) Det er gjort inngrep i varen uten selgers samtykke.
b) Varen er skadet som følge av ukyndig behandling.
c) Varen er skadet som følge av feilaktig montering eller brudd på offentlige bestemmelser.
Garantitiden dekker ikke skade ved slitasje som følge av normal bruk. - Force Majeure
Ingen av partene skal anses å ha misligholdt en forpliktelse, dersom oppfyllelsen hindres av forhold som etter norsk rett anses som force majeure. Den andre parten skal varsles innen rimelig tid når det oppstår en force majeure-situasjon.
Ved inntreden av force majeure kan begge parter kreve leveringstiden utsatt. Begge parter kan heve avtalen dersom force majeure-situasjonen varer lenger enn 360 dager.